donderdag 19 september 2013

Een glimlach


Dagtekst van donderdag 19 september 2013.

"Elk gevoel kan zich uitdrukken via een glimlach. Ontmoediging, zelfverloochening, of daartegenover de hoop en de beslissing om weer aan het werk te gaan, zelfverloochening of het verlangen om wraak te nemen gaan vaak gepaard met een glimlach. Maar observeer
hoe verschillend ze zijn! De spottende glimlach heeft iets tandenknarsend. De glimlach van de wijsheid is heel subtiel, bijna onmerkbaar, maar vol betekenis. En dan heb ik het nog niet
eens over de glimlach van de domheid. Ook perverse schepselen kun je herkennen aan hun glimlach. Ook al hebben zij een mooi voorkomen, een mooi gezicht, fijne en regelmatige trekken, toch verraadt hun glimlach – iets verwrongens wat verschijnt in de mondhoeken – hun verval. Ik heb dergelijke mensen ontmoet, en het is hun glimlach die mij hun ware aard heeft geopenbaard. Daarom weet ik dat ik me geen exact idee over iemand kan vormen tenzij ik heb gezien hoe hij glimlacht."    
Omraam Mikhaël Aïvanhov


Dagtekst van woensdag 18 september 2013.

"Meditatie kun je vergelijken met het kauwen van voedsel. Wanneer wij voedsel in onze mond nemen en het kauwen, doen de speekselklieren hun werk en absorberen wij via de tong de meest subtiele energieën. Meditatie is ook een soort kauwproces, een kauwproces van de gedachten, waardoor wij de kwintessens van de spirituele wereld absorberen om er ons voedsel van te maken.  Mediteer dus over de wijsheid, over het licht, het licht dat je beschermt, dat je leidt en dat je de weg naar de goddelijke wereld opent… Mediteer over de liefde als bron van vreugde, van rijkdom en schoonheid voor allen… Mediteer over de waarheid die je leidt naar de vrijheid…"

Omraam Mikhaël Aïvanhov

Geen opmerkingen: