dinsdag 20 januari 2015

Gedachten komen en gaan... en de Dagtekst van dinsdag 20 januari 2015



Ieder van ons heeft vaker problemen met de vele gedachten die ons plagen. In ons hoofd vechten ze om de beste plaatsjes. Waren ze nu maar allemaal positief, dan was het alleen maar goed. Maar nee hoor. Al die grijze hersencelletjes vechten juist om de negatieve gedachten voorrang te geven. Is het niet overdag, dan zeker voor het slapen gaan.

Juist omdat dit ons uit de slaap blijft houden is het beter om ze gewoon toe te laten, dan ertegen te vechten. Zodra je gedachten toe laat, verdwijnen ze ook weer, nadat je er even naar hebt gekeken. Gezegd hebt dat ze er mogen zijn en daarna mogen verdwijnen. Echter wat wij doen is er tegenin gaan. Eisen dat ze verdwijnen waardoor ze lekker in opstand komen. Het zijn net teenagers in de pubertijd. Dwars tegen ons ouders in gaan, terwijl ze in hun hart weten dat je wel gelijk hebt.

Tijdens de lessen van Transcendente Meditatie, afgekort TM, leerde ik in de enkele momenten van rust, een mantra te zeggen. Dit gebeurde alleen wanneer mijn hersencelletjes even een moment van rust namen om adem te happen, om er daarna weer des te harder tegen aan te gaan. In het begin hielp het totaal niet. Met mijn mantra vocht ik tegen die ondeugende celletjes, die mij steeds de baas wilden worden. Tot ik na bijna een jaar eindelijk door had dat ik niet tegen mijn gedachten hoefde te vechten. Ik liet ze gewoon komen. En in hun momentje van rust sprak ik mijn mantra uit. Langzamerhand kreeg ik door dat ik beetje bij beetje terrein begon te winnen. Oh, geloof me, ik ben er nog lang niet hoor. Maar een klein beetje overhand krijg ik nu toch. En geloof me, ik win dit gevecht. Want ik ben de sterkste, U ook?

Dagtekst van dinsdag 20 januari 2015
"Meditatie is een  moeilijke oefening, want zij veronderstelt een grote beheersing van de gedachte. Welnu, de gedachte is opstandig, zij vertoont de neiging om te willen ontsnappen, rond te dolen, en wanneer je ze bruusk probeert te stoppen, zal je je brein blokkeren. Het is dus heel zachtjes aan dat je het verstand in beweging moet zetten, dat apparaat dat zo gevoelig is, net zoals men de motor van een auto enkele ogenblikken laat draaien en opwarmen vooraleer men vertrekt. Dus, wanneer je wilt mediteren, probeer dan niet meteen je gedachte in bedwang te houden; zij zal zich immers verzetten, steigeren en je zult niets van haar verkrijgen. Begin met jezelf in een  toestand van vrede en harmonie te brengen en voer ze dan langzaam, zacht, in de richting die je haar wilt doen uitgaan; enige tijd later zal zij ter beschikking staan en naar je luisteren. Je moet zeer handig, zeer diplomatisch omgaan met de gedachte. Wanneer je geleerd hebt haar te beheersen, zal je zelfs verbaasd zijn over haar volgzaamheid: zonder dat je nog tussenbeide hoeft te komen, zal zij de hele dag verder werken in de richting die je haar hebt aangewezen."
Omraam Mikhaël Aïvanhov

 
Als iets niet goed voelt,
dan is daar een reden voor.
James Wanless  (Ingestuurd door:  Marij Schelleman, Made NL)

 
Woorden van Inspiratie - Dag 295
 "  Om er achter te komen
of je jezelf hebt laten overnemen
door de psychologische tijd
kun je
een eenvoudig criterium gebruiken.

Stel jezelf de volgende vraag:
is er vreugde,
ongedwongenheid en lichtheid
bij wat ik doe?

Als dat niet zo is,
dan ligt de tijd
over het huidige moment heen
en ervaar je het leven
als een last of als een worsteling."
Eckhart Tolle

 

Geen opmerkingen: