zondag 15 juni 2014

Ouder worden en de dagtekst van zondag 15 juni 2014

 
Wat een prachtige tekst vandaag over ouder worden. Mijn leeftijd van 72 jaar vind ik prachtig. Schreef al eerder dat ik nooit iets over zou willen doen uit mijn leven, omdat al die lessen mij rijker hebben gemaakt. Aan de mensen die zich wel eenzaam voelen en terugvallen in zichzelf zou ik zo graag willen zeggen; 'pak je samen lieve mensen, ik weet wat je doormaakt.' Geen mens kan echter voor jou die eenzaamheid oplossen. Dat kun je alleen maar zelf. Net als rijkdom van binnen in je hart zit opgesloten, zit liefde daar evengoed opgesloten. Je hoeft alleen maar het deurtje heel bewust open te maken. Ieder van ons weet, dat als je jezelf maar iets positief of negatief duidelijk maakt, het werkelijkheid wordt. Ga eens bewust naar dat kamertje in jezelf en kijk eens hoeveel liefde daar nog zit. Er zit veel meer in dat kamertje dan jij ooit had kunnen denken. We hebben het alleen om welke reden ook afgesloten. Het is natuurlijk mooi wanneer je al die ongebruikte liefde alleen maar weg wilt geven. Echter nog mooier is het als je er eens goed naar kijkt. Waarom die liefde daar ongebruikt laten zitten, opgesloten in dat kamertje in je hart? Welnu je denkt dat je dat mag bewaren voor een ander om aan te geven. Maar zo is het niet. Pak eens in een visualisatie een handvol liefde uit dat kamertje en strooi het boven je hoofd helemaal over jou heen. Je wordt helemaal warm van binnen. Een warmte die je heel lang hebt gemist. Lukt het de eerste keer niet, wordt dan niet troosteloos, maar probeer het steeds weer opnieuw, totdat dit gevoel van warmte jouw hele lichaam heeft bereikt. Dat is liefde aan jezelf geven, een liefde die alleen jij verdiend.  

Dit is de eerste stap. Nu wil ik als tweede stap proberen om je uit die eenzaamheid te trekken. Geloof me, uit eigen ervaring weet ik dat deze stap net zo moeilijk is als de eerste. We weten allemaal dat wanneer we thuis blijven zitten we geen ontmoetingen hebben. Geen glimlach kunnen ontvangen van de ander onderweg. Dus begin eens met naar de winkel te gaan en lach gewoon eens tegen een vreemde. Je zult versteld staan hoeveel mensen teruglachen met een brede lach van blijdschap dat zij zomaar van iemand een lach ontvangen. Ga daarnaast eens bedenken of je nog wensen hebt die je graag zou vervullen. Nu hoeft niemand zo'n waanzinnige wens te hebben om naar Rome te fietsen, zoals ik. Maar gewoon kleine wensen die je nog zou willen uitvoeren, maar geen moed meer voor hebt. Omdat je het alleen moet doen. Ik weet echt waar ik over praat. Heb al deze fases al menig keer doorlopen. Niemand kan je achter de gordijnen of geraniums wegrukken. Er is er maar één die dat kan en dat ben jezelf. Misschien is dit verhaal dan ook voor jóu bedoeld. Ga die wensen nog stuk voor stuk vervullen.  

Geloof me, de eerste stap is het aller moeilijkste. Heb je die eenmaal genomen, geef jezelf dan een groot compliment. Je bent het waard. In plaats van ouder worden voel je je weer jonger worden. Je brein wordt actiever. Je wordt vooral creatiever. Ieder mens verdient meerdere kansen in zijn leven, jong en oud. Maar juist bij het ouder worden is het moeilijker om je bijeen te pakken. Je krijgt allerlei kwaaltjes waar we niet omheen kunnen. Geloof me, ook ik ben daar niet aan ontkomen, maar juist daarom wil ik nog zoveel. Dingen die ik jaren heb laten liggen, omdat ik het leven en een relatie niet meer zag zitten. Je verdient allemaal nieuwe kansen, het is aan jou om deze kansen op te pakken. Nog te voelen hoe jong je eigenlijk bent. Je kunt blijven prakkiseren over wat je aan ellende in je lichaam voelt. Je kunt ook leren leven met die pijn die je voelt en er toch nog alles uithalen wat je wel kunt doen.  

Lieve mensen, begin vandaag, niet morgen of overmorgen, maar vandaag. Zet de eerste stap als je lang niet naar buiten bent geweest. Laat je geest weer wakker worden en bedenk dat je altijd hulp kunt vragen. We hebben niet alleen engelen uit de hemel die ons helpen. Er lopen meer dan voldoende engelen hier op aarde rond, die jou graag een handje toe willen steken. Aan al die mensen, die net als ik zo actief zijn en van elke minuut genieten, vraag ik: 'Kijk vandaag eens om je heen. Is er iemand die jij graag achter de gordijntjes weg zou willen halen? Een vader of moeder, een vriend of kennis of zomaar een buur uit de buurt? Geef die persoon moed. Leer hem of haar hoe zij de deur kunnen openen van het liefdeskamertje in hun hart. Bedankt dat jullie willen helpen.
Ik wens iedereen een prachtige dag vol liefde en zonneschijn, Maus

Dagtekst van zondag 15 juni 2014.
"Naarmate de mens in leeftijd vordert, dringt onvermijdelijk een destructief principe zijn lichaam binnen. Het is niet mogelijk voor hem om dit te overwinnen, maar hij kan de werking ervan toch
vertragen en vooral zich afvragen hoe hij de periode van de naderende ouderdom gaat invullen. Wat ook de omstandigheden zijn, er is altijd iets te doen. Laat hij dus, in plaats van bitterheid te voelen over het verlies van zijn schoonheid en fysieke krachten, tegen zichzelf zeggen dat dit het moment is om zich te richten naar andere activiteiten, andere bronnen van vreugde. Door eraan te werken naar binnen te keren, zich in zichzelf te verdiepen, zal hij de spirituele energieën, die onuitputtelijk zijn, doen opborrelen. Hij moet ook doorgaan met het oefenen van zijn brein, dat het beste instrument is. De hersenen worden niet zwakker met ouder te worden zoals de andere organen, want de goddelijke hiërarchieën hebben er hun vermogens in gelegd… Zij verzwakken niet, maar alleen op voorwaarde dat je ze langdurig hebt gevoed door de activiteit van de gedachte."
Omraam Mikhaël Aïvanhov

Woorden van Inspiratie - Dag 76
"  De intuïtieve geest
is een heilig geschenk
en de rationele geest
een trouwe dienaar.

We hebben een maatschappij

geschapen die de dienaar eert
en het geschenk is vergeten."
Albert Einstein

Een dagelijkse gedachte:
Geur is het zintuig van de verbeelding.
Jean-Jacques Rousseau  (Ingestuurd door:  Liliane Vanbrabant, Bree BE)

Geen opmerkingen: